Fondul Roman de Dezvoltare Sociala
   
" O organizatie pentru oameni si problemele lor "
Experienta • Studii, Cercetari Interne
Studii, Cercetari Interne

Studii realizate de echipa de sociologi a FRDS

Se implica femeile din zonele miniere in proiecte de dezvoltare comunitara ?- studiu de caz
Functii, ajustari si efecte ale procesului de facilitare initiala in contextul programelor derulate de FRDS  - evaluare de impact
Repere, abordari si strategii in dezvoltarea comunitara - ghid
Perspective privind imbunatatirea strategiei organizationale a FRDS  - policy paper
Provocari ale continuarii procesului de descentralizare  - evaluare de proces
Antreprenoriat rural in conditii de saracie - studiu de caz
Sustenabilitatea serviciilor sociale - factori de succes  - studiu de caz
Dezvoltare comunitara si modernizare printr-un proiect de infrastructura  - studiu de caz
Raspandirea abordarilor de tip participativ in dezvoltarea locala  - evaluare de impact
Evaluarea si supervizarea subproiectelor finantate de FRDS. Dificultati si nevoi de suport  - evaluare de impact
Integrarea activitatilor interne de monitorizare si evaluare in ansamblul demersurilor operationale ale FRDS  - evaluare de impact
Dezvoltarea capitalului social in comunitatile ce beneficiaza de suportul Fondului Roman de Dezvoltare Sociala  - evaluare de impact
Contributia FRDS la implementarea Proiectului de Dezvoltare Rurala  - evaluare de impact
Economic sau ecologic in dezvoltarea comunitara  - studiu de caz
Iradierea dezvoltarii comunitare si a modernitatii  - studiu de caz
Sustenabilitatea serviciilor de ingrijire la domiciliu pentru persoane varstnice sarace  - studiu de caz

Obs. Pentru versiunea completa a unui studiu, contactati FRDS.

                                                                         *   *   *

 Se implica femeile din zonele miniere in proiecte de dezvoltare comunitara ?
studiu de caz

Elaborat: decembrie 2005
Disponibil: in limba romana
Autor: Cosmin Campean

Continut: Miza studiului a fost aceea de a afla ce se ascunde in spatele cifrelor seci privind lipsa de implicare a femeilor din comunitatile miniere in proiecte individuale sau comunitare de dezvoltare. Demersurile de evaluare a impactului restructurarii sectorului minier, respectiv a programelor de dezvoltare adresate comunitatilor afectate de reforma au scos in evidenta faptul ca, desi femeile au avut de suferit in mai mare masura de pe urma restructurarii, ele au beneficiat intr-o proportie mai scazuta de masurile compensatorii adresate celor afectati de reforma. Datele statistice privind implicarea femeilor au reprezentat un semnal de alarma pentru finantatorii programe de suport adresate comunitatilor miniere, care si-au pus in mod serios problema regandirii parametrilor interventiei lor, in asa fel incat nevoile prioritare ale femeilor sa fie mult mai bine tintite. In contextul in care FRDS se gaseste inca intr-o faza "pilot" de implementare a Schemei de Dezvoltare Sociala a Comunitatilor Miniere, studiul de fata si-a propus sa evalueze participarea femeilor in proiectele Fondului, sa identifice posibilele cauze ale neimplicarii lor, dar si eventuale solutii de crestere a participarii femeilor la viata comunitatilor lor.


Functii, ajustari si efecte ale procesului de facilitare initiala in contextul programelor derulate de FRDS
evaluare de impact

Elaborat: septembrie 2005
Disponibil: in limba romana
Autor: Vasile Soflau

Continut: In cadrul strategiei FRDS de reducere a saraciei comunitare, facilitarea de pregatire are rolul de a indeplini doua functii majore: cresterea accesibilitatii comunitatilor sarace la proiectele FRDS si cresterea capitalului social la nivel comunitatilor facilitate. Analiza de fata reprezinta o evaluare a masurii in care aceste obiective au fost atinse de-a lungul timpului si in cadrul programelor implementate de FRDS pana in prezent. Rezultatele obtinute, fara a fi surprinzatoare, arunca mai multa lumina asupra componentelor si procesului de facilitare de pregatire, dar si asupra eventualelor efecte si riscuri care pot aparea in timpul derularii proiectelor, si de aceea poate fi utila atat managementului, cat si celorlalte departamente din cadrul FRDS.


Repere, abordari si strategii in dezvoltarea comunitara
ghid

Elaborat: septembrie 2005
Disponibil: in limba romana
Autor: Vasile Soflau

Abstract: Ghidul trateaza problematica dezvoltarii comunitare in calitate de abordare specifica demersurilor de reducere a saraciei.  Materialul prezinta cateva concepte si definitii operationale esentiale in domeniu, trecand in acelasi timp in revista principalele abordari utilizate de-a lungul timpului in cadrul diferitelor programe de dezvoltare, cu accent pe cele implementate cu suportul Bancii Mondiale. Ghidul analizeaza, de asemenea, "istoria" demersurilor de dezvoltare comunitara initiate in Romania, punand in evidenta, in acest context, specificul abordarii FRDS.


Perspective privind imbunatatirea strategiei organizationale a FRDS
policy paper

Elaborat: septembrie 2005
Disponibil: in limba romana
Autor: Lucian Marina

Continut: Pentru asigurarea sustenabilitatii organizatiei dupa anul 2006, anul inchiderii fazei a doua a proiectului care a definit actuala structura organizationala a Fondului, FRDS trebuie sa analizeze si sa decida modul in care aranjamentele de implementare actuale si structura organizationala trebuie sa fie redefinite ca urmare a lectiilor invatate si ca o cerinta a implicarii organizatiei in implementarea unor programe viitoare. In acest context, materialul de fata isi propune sa analizeze corespondenta dintre portofoliul de proiecte dezvoltate de FRDS si structura sa organizationala, sa identifice schimbarile necesare in structura organizationala a Fondului pentru ca aceasta sa asigure o implementare eficienta a viitoarelor programe, sa analizeze masurile organizatorice necesare sustinerii procesul de descentralizare demarat de FRDS, respectiv sa identifice masurile concrete prin care Fondul sa fie "certificat" drept Centru de excelenta in finantarea proiectelor de dezvoltare comunitara.


Provocari ale continuarii procesului de descentralizare

evaluare de proces

Elaborat: august 2005
Disponibil: in limba romana
Autor: Lucian Marina

Continut: Obiectivul principal al acestui studiu este acela de a contribui la procesul de descentralizare a FRDS prin analiza calitativa si cantitativa a activitatilor celei de-a doua sucursale si furnizarea unor recomandari in ceea ce priveste continuarea procesului de descentralizare. Studiul prezinta activitatile derulate de cea de-a doua sucursala a Fondului (care functioneaza la Alba Iulia) in primul an de activitate, evidentiaza modul in care au fost utilizate lectiile reiesite din functionarea primei sucursale, in ceea ce priveste modul de organizare/functionare si responsabilitatile atribuite staff-ului, respectiv furnizeaza unele recomandari referitoare la modelele de evolutie ulterioara a procesului de descentralizare utile in activitatea de management a FRDS. 


Antreprenoriat rural in conditii de saracie
studiu de caz

Elaborat: iulie 2005
Disponibil: in limba romana
Autor: Lucian Marina

Continut: Studiile de caz derulate pe proiecte de activitati generatoare de venit din Alba si Neamt arata ca in antreprenoriatul rural stimulat de FRDS, evolutia economica postimplementare a intreprinderii create prin grant exercita o influenta semnificativa asupra capitalului social in ansamblul comunitatii. Rezistenta economica a intreprinderilor create (asa cum este cazul proiectelor studiate din Neamt si Alba) formeaza nuclee si retele ale increderii care, sustinute si de FRDS, pot aduce beneficii insemnate, de diverse tipuri, comunitatilor sarace. Se recomanda astfel ca latura tehnica si economica a actiunilor Fondului sa fie strans impletita si in continuare cu cea de dezvoltare comunitara, pentru o potentare eficace a dezvoltarii zonelor sarace in orice regiune a Romaniei.


Sustenabilitatea serviciilor sociale - factori de succes

studiu de caz

Elaborat: iulie 2005
Disponibil: in limba romana
Autor: Lucian Marina

Continut: Strategia FRDS in domeniul serviciilor sociale a urmarit rezolvarea unei nevoi stringente de ordin social la nivelul unui grup dezavantajat, prin procese conduse de profesionisti in acord cu nevoile beneficiarilor si in conditiile unei participari a acestora la derularea activitatilor. Esential pentru succesul unui serviciu social este ca beneficiarii sa resimta o schimbare majora nu numai in conditiile lor de viata, dar si sa inceapa sa-si ia "soarta in propriile maini".  Pentru a ajunge la o asemenea schimbare de atitudine este nevoie de construirea unui serviciu integrat, pliat pe nevoile in schimbare ale beneficiarilor. Pentru succesul unui proiect de servicii sociale, studiul atrage atentia asupra importantei urmatorilor factori: bunele relatii de colaborare cu autoritatile locale; parteneriatul cu factorii interesati in progresul comunitatii; corecta definire a activitatilor pentru grupurile tinta, in asa fel incat sa plece de la nevoile lor si nu de la nevoile si functiile organizatiei; evitarea crearii unei structuri organizationale de tip centru-periferie, a subordonarii pronuntate a serviciilor sociale fata de centrul decizional al organizatiei; respectiv promovarea de catre organizatie a activitatilor de mentorat, care sa contribuie la formarea si dezvoltarea altor asociatii, care sa replice abordarea participativa. 

Dezvoltare comunitara si modernizare printr-un proiect de infrastructura
studiu de caz

Elaborat: iulie 2005
Disponibil: in limba romana
Autor: Lucian Marina

Continut: Dau procesele de dezvoltare comunitara initiate de FRDS impulsuri pentru modernizare in zonele sarace ? Marcheaza ele evolutia atat economica, cat si sociala a comunitatilor ? Pe langa raspunsurile pozitive date in cazul a trei proiecte de reabilitare a micii infrastructuri rurale finantate de FRDS in doua zone montane diferite din punct de vedere cultural (Alba si Neamt), studiul a mai aratat ca nevoile de infrastructura sunt de multe ori de acelasi tip la nivelul unor grupuri de comunitati ("retea de apa in  Neamt si "reabilitari de drumuri" in Alba) si ca un proiect odata castigat de catre o comunitate are efecte pozitive, de modernizare si la nivelul zonei. Binenteles, cele mai multe efecte pozitive ale proiectelor FRDS sunt concentrate in comunitatea saraca care a implementat proiectul.

 Raspandirea abordarilor de tip participativ in dezvoltarea locala
evaluare de impact

Elaborat: iunie 2005
Disponibil: in limba romana
Autor: Cosmin Campean si Vasile Soflau

Continut: La momentul initierii sale, in 1998, Fondul Roman de Dezvoltare Sociala era singurul program guvernamental din Romania care isi asumase un demers de tip participativ in abordarea dezvoltarii locale. De atunci, portofoliul de programe, proiecte si institutii publice implicate in dezvoltarea locala s-a extins, contribuind atat la demararea unui proces de planificare strategica - la nivel central, regional si local -, cat si la operationalizarea si punerea in practica a obiectivelor definite la nivel strategic. Au adoptat insa aceste noi programe, institutii publice, strategii si planuri de dezvoltare principiile abordarii de tip participativ in demersurile de dezvoltare locala ? Care au fost elementele care au facilitat sau au blocat raspandirea - in general sau doar la anumite nivele - a acestui tip de abordare ? Au avut organizatiile neguvernamentale un mai mare impact in ceea ce priveste asumarea la nivel comunitar a acestor abordari ? In limitele resurselor avute la indemana, analiza de fata incearca sa schiteze un raspuns la aceste intrebari. Demersul nostru s-a limitat insa doar la parcurgerea Planului National Anti-Saracie si Promovare a Incluziunii Sociale, precum si a 20 dintre cele 39 de planuri judetene elaborate in acesta directie, respectiv la identificarea acelor programe si proiecte publice de dezvoltare si a acelor organizatii neguvernamentale care si-au asumat un demers participativ in promovarea si facilitarea proceselor de dezvoltare locala.


Evaluarea si supervizarea subproiectelor finantate de FRDS. Dificultati si nevoi de suport
evaluare de impact

Elaborat: mai 2005
Disponibil: in limba romana
Autor: Cosmin Campean

Continut: Cu sprijinul USAS, Departamentul Achizitii al FRDS a demarat in cursul anului 2005 o evaluare a capacitatii supervizorilor - dar si a personalului FRDS ce coordoneaza activitatea acestora - de a oferi suport agentilor de executare, respectiv de a monitoriza achizitiile derulate la nivel de subproiecte. Acest demers a pornit de la constatarea anumitor deficiente in derularea procedurilor de achizitii la nivel de subproiecte, deficiente care, in ciuda organizarii unor sesiuni de instruire periodice pentru evaluatori si supervizori, nu intotdeauna au fost depasite in timp - fie datorita fluctuatiilor in componenta echipei de colaboratori (in special angajarea unora noi), fie datorita insuficientei sau eficientei reduse a unora dintre mecanismele de suport puse la dispozitia acestora de catre FRDS. Analiza dificultatilor intampinate de evaluatori si supervizori in munca de teren a fost, astfel, combinata cu o evaluare a instrumentelor de suport puse la dispozitia acestora de FRDS. Pentru a putea fi identificate mecanismele cele mai eficiente care sa asigure imbunatatirea activitatii evaluatorilor si supervizorilor FRDS, acestia au fost rugati sa faca ei insisi o evaluare a eficientei suportului oferit de Fond in derularea activitatilor lor specifice. Au fost avute in vedere atat aspecte privitoare la utilitatea si calitatea formularelor de cerere de finantare, a formularelor de evaluare, a sistemului de raportare si a celui de comunicare permanenta, cat si la continutul regulamentelor de evaluare si de supervizare, respectiv al sesiunilor de instruire organizate de Fond. De asemenea, respondentii au fost rugati sa propuna solutii concrete care sa asigure imbunatatirea parametrilor activitatilor de evaluare de birou, respectiv de teren.

Integrarea activitatilor interne de monitorizare si evaluare in ansamblul demersurilor operationale ale FRDS
evaluare de impact

Elaborat: mai 2005
Disponibil: in limba romana
Autor: Cosmin Campean

Continut: In toamna anului 2002 in cadrul FRDS a fost infiintata o unitate de monitorizare si evaluare (Unitatea de Studii, Analize si Sinteze - USAS), in cadrul careia lucreaza doi sociologi si al carei rol primordial este acela de a documenta, prin metode calitative si cantitative, impactul subproiectelor finantate de Fond asupra beneficiarilor, respectiv de a oferi suport departamentelor de specialitate ale FRDS in luarea unor decizii operationale. Derulata la cca. doi ani si jumatate de la infiintarea departamentului, prezenta evaluare isi propune sa documenteze masura in care activitatile desfasurate de Unitatea SAS au raspuns asteptarilor interne, in special din punct de vedere al eficientei suportului oferit departamentelor operationale. In acest sens, analiza se bazeaza atat pe evaluarea comparativa a masurii in care activitatile derulate au corespuns imperativelor stabilite prin strategia interna de monitorizare si evaluare, cat mai ales pe raspunsurile oferite de echipa FRDS unui chestionar de evaluare a activitatii derulate de Unitatea SAS in cei doi ani si jumatate de la infiintare. Studiul se adreseaza in principal managementului FRDS, avand ca tinte o posibila reorientare a strategiei interne de monitorizare si evaluare, respectiv identificarea unor modalitati de crestere a eficientei suportului oferit de Unitatea SAS departamentelor operationale ale FRDS.


Dezvoltarea capitalului social in comunitatile ce beneficiaza de suportul Fondului Roman de Dezvoltare Sociala
evaluare de impact

Elaborat: martie 2005
Disponibil: in limba romana
Autor: Cosmin Campean

Continut: Studiul si-a propus sa ofere o imagine in evolutie asupra implicatiilor pe care le are interventia FRDS la nivel comunitar. Impactul social al demersului FRDS este surprins pe cele trei dimensiuni distincte ce definesc obiectivele interventiei Fondului: capital social, saracie, incluziune sociala.             In medie, interventia FRDS la nivel comunitar dureaza un an de zile. Prin aplicarea unui instrument standardizat de evaluare, in cel putin trei etape distincte ale derularii unui subproiect, Fondul incearca sa documenteze in ce masura pot fi detectate schimbari la nivel comunitar in cele trei directii enuntate anterior. Conturand, in prealabil, un profil al comunitatilor pe care Fondul urmeaza sa le finanteze, studiul urmareste sa ofere celor interesati raspunsuri la cateva intrebari esentiale pentru Fond: "Pe ansamblu, capitalul social creste, descreste sau ramane la acelasi nivel, pe parcursul derularii unui proiect ?", "Cum evolueaza capitalul social, pe cele trei dimensiuni distincte (capital social de baza, capital social implicat in proiect, capital social orientat spre viitor) ?", "Schimbarile ce intervin la nivelul capitalului social difera in functie de tipul proiectului ?", respectiv "Poate fi pusa in evidenta o corelatie intre schimbarile ce intervin la nivelul capitalului social si cele intervenite la nivelul anumitor dimensiuni ale saraciei, respectiv la cel al incluziunii sociale ?"


Contributia FRDS la implementarea Proiectului de Dezvoltare Rurala
evaluare de impact

Elaborat: februarie 2005
Disponibil: in limba romana
Autor: Cosmin Campean

Continut:Materialul reprezinta o evaluare generala a rezultatelor implicarii FRDS in implementarea ferestrei comunitare a Proiectului de Dezvoltare Rurala. Pentru delimitarea contextului in care s-a derulat interventia Fondului, studiul analizeaza in primul rand specificul celor doua proiecte, semnaland diferentele de abordare dintre ele. Odata delimitat acest cadru general, impactul interventiei FRDS asupra PDR - asa cum este el perceput la nivelul managementului Proiectului - este analizat din doua perspective: cea a implicatiilor la nivel organizational, respectiv cea a impactului la nivel comunitar.


Economic sau ecologic in dezvoltarea comunitara
studiu de caz

Elaborat: ianuarie 2005
Disponibil: in limba romana
Autor: Lucian Marina

Continut: Intrebarea principala a studiului a fost in ce masura un proiect finantat prin componenta AGV a FRDS poate dezvolta o puternica componenta ecologica sustenabila economic. Raspunsul a fost analizat in cazul unui atelier de brichetare a rumegusului care isi propunea totodata sa implementeze o tehnologie inovativa de reciclare economica a unui deseu foarte poluant in comunitate si in satele vecine. Daca succesul ecologic al proiectului era evident din punct de vedere al indicatorilor de mediu, viabilitatea economica a fost in anumite momente ale perioadei post-implementare pusa sub semnul intrebarii. Principalul aspect problematic al unor astfel de proiecte cu beneficii ecologice este masura in care o inovatie ecologica poate fi adoptata in timp util economic de catre o comunitate traditionala, si de aici necesitatea ca astfel de proiecte sa fie insotite de campanii de sensibilizare si informare ecologica si apoi de o sustinere speciala pe o durata limitata, prin finantari nerambursabile.


Iradierea dezvoltarii comunitare si a modernitatii
studiu de caz

Elaborat: ianuarie 2005
Disponibil: in limba romana
Autor: Lucian Marina

Continut: In prima etapa a programului FRDS, intr-o comuna din regiunea de Nord-Est a Romaniei au fost finantate 4 proiecte pentru dezvoltarea unor retele de alimentare cu apa potabila. Au avut toate aceste proiecte efecte pozitive in comunitatile sarace ? Am presupus ca interventia FRDS, desi separata pe cele 4 comunitati, a adus beneficii insemnate locuitorilor intregii comune. Studiul a aratat ca modernizarea si iradierea modernizarii (la nivel comunitar si apoi la nivelul gospodariilor), ce a afectat pozitiv nu numai comuna, ci chiar o intreaga microregiune, cunoscuta traditional ca Valea Bistritei, nu puteau fi declansate fara o mobilizare de capital social in comunitatile care au derulat proiecte FRDS si in satele vecine acestora. Din tot acest studiu comparativ, managementul FRDS poate extrage concluzia promitatoare ca, prin cumularea de proiecte MIR intr-o comuna, zona sau microregiune, efectele pozitive se multiplica prin iradirere, difuziune, putand rezulta, in conditii normale, o dezvoltare atat comunitara, cat si economica accelerata, superioara efectelor separate ale unor proiecte finantate. Totul este ca interventiile FRDS sa se desfasoare in comunitati sarace, dar care sa fie in acelasi timp si comunitati cu legaturi spre sate si comunitati vecine.


Tags: Studii, Cercetari